Kuinka löytää oikeat kävijät nettisivuille?

Oikean sisällönhallintajärjestelmän löytämisen sekä nettisivujen suunnittelun jälkeen on tärkeää alkaa miettimään, kuinka potentiaalinen kohdeyleisö löytää tiensä nettisivuille. Jokainen yritys haluaa nettisivujensa löytyvän Googlen ensimmäiseltä hakusivulta, nimittäin tutkittu että yli 70 prosenttia ihmisistä ei jatka Googlen toiselle hakusivulle, jos ei löydä etsimäänsä ensimmäiseltä sivulta.

Nettisivujen liikenteeseen ja näkyvyyteen sekä sen parantamiseen liittyy lukuisat seikat. Digimarkkinoinnissa liikkuu lukuisia termejä, joilla kuvataan erilaista toimintaa mutta karkeasti nettisivujen liikenne on hakukonemarkkinointia, joka on jaettu kahteen eri osaan; hakukoneoptimointiin sekä hakusanamainontaan.

Hakukoneoptimointi

Kyseinen termi tulee englannin kielisistä sanoista search engine optimization (SEO) ja se tarkoittaa orgaanista nettisivujen optimoimista. Mitä orgaaninen nettisivujen optimointi sitten tarkoittaa? Yksinkertaisuudessaan sitä, että nettisivujen sisältö ja tekniset ominaisuudet optimoidaan mahdollisimman käyttäjäystävällisiksi. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, jonka tulokset voidaan tutkitusti nähdä vasta jopa vuoden päästä optimoinnin aloittamisesta.

Hakukoneoptimoinnin top 5

  • On erittäin tärkeää tunnistaa nettisivuille relevantit avainsanat, jotka helpottavat potentiaalisten kävijöiden löytämistä nettisivuillesi. Varsinkin niin sanotut ”long tail keywords” eli pitkät, kuvaavat avainsanalauseet ovat tärkeitä. Oikeiden avainsanojen löytämiseen on olemassa useita eri työkaluja, kuten esimerkiksi google keyword planner sekä google trends.
  • Sisältö. Orgaaniseen hakukoneoptimointiin vaikuttaa isossa roolissa nettisivujen sisältö ja sen laatu. Kaiken perustana on se, että kaikki nettisivuille julkaistava sisältö on uniikkia eikä sitä ole kopioitu suoraan mistään. Googlen älykkäät algoritmit tunnistavat kopioidut sisällöt ja google rankaisee kopioinnista välittömästi, jolloin kyseisten nettisivujen näkyvyys heikkenee.
  • Kaikessa yksinkertaisuudessa metakuvaus tarkoittaa lyhyttä muutaman lauseen pituista kuvausta koko nettisivujen sisällöstä. Kyseisen metakuvauksen on tarkoitus herättää kiinnostusta niin, että sivuille saa klikkauksia eli liikennettä.
  • Kuten jokapäiväisessä elämässä, niin myös digitaalisessa maailmassa verkostoituminen on tärkeää. Omilla nettisivuilla on hyvä olla linkkejä ulkoisiin lähteisiin mutta on sitäkin tärkeämpää saada muut vahvassa asemassa olevat sivut, joissa on paljon liikennettä linkkaamaan omille sivuille. Linkkien painoarvoon vaikuttaa erityisesti se, kuinka luonnollisia linkit ovat ja ovatko ne kontekstissa itse sisältöön. Linkkien rakentaminen on aikaa vievää mutta sitäkin tärkeämpää, koska ne voivat parantaa nettisivujen liikennettä erittäin huomattavasti.
  • Viisas sanonta ”kun ihminen lukee tekstiä vieraalla kielellä, sen ymmärtää mutta kun ihminen lukee tekstiä omalla äidinkielellä, se menee suoraan sydämeen” pitää hyvin pitkälti paikkaansa. Kohdennettu viesti oikealla kielellä on tärkein ja tehokkain ajatellen potentiaalisia vierailijoita / asiakkaita. Usein päämarkkina-alueet määrittävät mahdolliset lokalisointi- sekä käännöstarpeet.

Hakusanamainonta

Tarkasti kuvailtuna hakusanamainonta on PPC-markkinointia (englanniksi pay per click marketing) jossa nettisivujen ylläpitäjä maksaa jokaisesta nettisivuille päätyvästä klikkauksesta.  Mistä nämä klikkaukset sitten tulevat? Klikkaukset syntyvät mainoksista, jotka esiintyvät eri hakukoneissa. Suomessa hakusanamainonnan ylivoimaisesti suurin pyörittäjä on ehdottomasti Google, joka hallitsee mainontaa noin 96 prosentin osuudella. Muu mainonta on jaettu lähinnä Bing ja Yahoo hakukoneiden välille.

Hakusanamainonta on yksinkertaista digimarkkinointia ja se on helppoa ja nopeaa aloittaa. Se sopii hyvin, jos haluaa tuloksia nopeasti ja helposti panostamalla digimarkkinointiin rahallisesti. Etenkin monet verkossa tuotteita / palveluita myyvien sivujen mielletään tekevän paljon hakusanamainontaa parantaakseen myyntituloksia.

Hakusanamainonnan kierre

  • Tunnista ja löydä oikeat avainsanat.
  • Kirjoita mainos / mainokset.
  • Säädä budjetti.
  • Julkaise mainos.
  • Potentiaalinen vierailija klikkaa mainosta ja päätyy sivuille.
  • Maksat tästä klikkauksesta hakukoneelle.
  • Mittaat tuloksia ja parannat niitä. Tätä voi tehdä esimerkiksi testaamalla eri avainsanoja tai tekemällä a/b testausta jolloin julkaiset kaksi mainosta ja vertaat, kumpi on tuottavampi.

Lyhykäisyydessään hakusanamainonta on hyvä vaihtoehto nimenomaan nopeita tuloksia tavoittelemalla, kun taas laadukas ja pitkäjänteinen hakukoneoptimointi voi mahdollistaa turvatun ja vahvan sijoittumisen Googlen sekä muiden hakukoneiden hakutuloksissa pidemmällä tähtäimellä.

Comments are closed.