Sosiaalisen median markkinointi

Sosiaalinen media on noussut paljon puhutuksi aiheeksi jokapäiväisessä elämässä, mutta erityisesti digitaalisen markkinoinnin alalla. Uusia sosiaalisen median kanavia nousee jatkuvasti esille, ja niiden hyödyntäminen yritystoiminnassa voi olla usein haastavaa.

Sosiaalisen median markkinointi

Tärkeintä sosiaalisen median markkinoinnissa on strategia. Ilman sitä markkinoinnissa ei voi juurikaan edetä. Markkinointistrategia on yhdistelmä tavoitteita ja toimintatapoja, joiden avulla yritys pääsee lähemmäs päämääräänsä. Aluksi yrityksen on parempi keskittyä täydellä kapasiteetilla yhteen kanavaan tutustumiseen ja sen käytännön asioihin. Kun yhden kanavan perusasiat ovat hallussa, on muihin kanaviin siirtyminen huomattavasti yksinkertaisempaa. Paremmat tulokset tulevat, kun muutamat käytetyt kanavat osataan mestaritasolla, kuin taas monen kanavan välttävän tason osaaminen. Lisäksi sosiaalisen median kanavat päivittyvät päivittäin, joten vain yhteen tai muutamaan tärkeimpään keskittyminen helpottaa ”pinnalla pysymistä”. Yleisiä yritysten käyttämiä sosiaalisen median kanavia ovat: Facebook, Instagram, Google+, Twitter, Youtube, Pinterest ja LinkedIn. Jokaisella näistä kanavista on omat heikkoutensa ja vahvuutensa, mitkä yrityksen tulee tunnistaa ennen omien kanaviensa valitsemista. Facebook on yksi suosituimmista markkinointityökaluista, ja toimiikin hyvänä alustana, jos yrityksen ego kestää kilpailua ja mahdollista mainosvyöryyn hukkumista. Facebookissa on myös eniten ominaisuuksia muihin sosiaalisen median mainosalustoihin verrattuina. Yritys näkee helposti Facebook-sivuiltaan oman analyytikan, sekä saa käyttöönsä muun muassa Chatbotit. Instagramin kautta markkinoiminen on hyvä vaihtoehto, jos kohderyhmä koostuu lähinnä nuorista ihmisistä. Naiset käyttävät yleisesti enemmän Instagramia kuin miehet, joten myös heidät on tätä kautta helppo tavoittaa. Instagramista on myös helppoa ohjata kuluttajia yrityksen omille verkkosivuille. Instagramin stories-ominaisuus on yksi hyvä tapa herättää huomiota, kunhan vain sisältö on mielenkiintoista. Youtube on erittäin hyvä tapa tavoittaa nuorta kohderyhmää, jos yrityksellä on mahdollisuudet tuottaa hyvää videomateriaalia. Youtube on monessa maassa suosituin sosiaalinen media 16–29-vuotiaiden keskuudessa. Youtube-videot myös usein pomppaavat esille hakukoneissa. Sisällön taso on kuitenkin kovaa, ja nousee kokoajan, joten huonosti tuotettu esille ei tämän kanavan kautta ole auttava tekijä markkinoinnissa.

Apuna markkinoinnissa

Suomen Digimarkkinointi Oy on jyväskyläläisten vuonna 2012 perustama yritys, joka keskittyy digitaaliseen markkinointiin. Yrityksen motto on ”Meillä ei tarvitse elää viikonloppuja varten”. Heidän mukaansa onnellisuus syntyy vapaudesta saada vaikuttaa asioihin, haasteista ja niiden kautta kehittymisestä, sekä samoja arvoja jakavista ihmisistä. Heidän mukaan heidän työnsä merkitys syntyy ihmisistä sekä heidän luomastaan kasvusta ja kehityksestä. He ovat auttaneet muun muassa Viessmann-, Alexandria Pankkiiriliike-, Toshiba- ja Valtra-yrityksiä kasvattamaan myyntiään digitaalisen markkinoinnin keinoin. Digimarkkinointi.fi korostaa sosiaalisen median markkinoinnissa erityisesti Facebook-markkinointia. Facebook-markkinoinnin lisäksi yritys tarjoaa apua myös hakukoneoptimoinnissa ja Google Adwords -mainonnassa. Digimarkkinoinnin blogista löytyy myös tietoa eri aiheista, kuten B2B-markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, strategian tekemisestä ja videomainonnasta. The Angelia on toinen digimarkkinointiin keskittyvä yritys. He luottavat ja uskovat, että sosiaalinen media saavuttaa vielä uusia ulottuvuuksia, ja sen avulla voidaan luoda paljon ja pian. Yritys on työskennellyt niin suomalaisten kuin kansainvälisten yritysten kanssa. Suomalaisista yrityksistä muun muassa Yle, Arnolds ja Miss Helsinki ovat saaneet heiltä apua digitaalisessa markkinoinnissa. Kansainvälisiä yhteistyökumppaneita heillä on ollut muun muassa Bubbleroom, Best Western ja Froosh.

Apuna markkinoinnissa

The Angelia tarjoaa yrityksille apua niin sosiaalisen median strategian luomisessa, kohderyhmän löytämisessä, kuin erilaisten työpajojen ja koulutusten kautta. Myös tällä yrityksellä on oma bloginsa, jossa käsitellään kaikenlaisia aiheita liittyen digimarkkinointiin tai markkinointiin ylipäätään. ”Sinun viestisi, meidän tarkoituksemme” on blogin motto, mikä tuo esille heidän intonsa auttaa asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla.

Comments are closed.