Sosiaalisen median vaikutus yritysmaailmassa – LinkedIn

Sosiaalisen median eli somen ponnahtaessa pinnalle vuoden 2000-luvun alkupuolella se oli alkuun enemmän suosittu yksityishenkilöiden keskuudessa. Somen suosion kasvamisen johdosta myös yritykset kiinnostuivat sen voimasta ja vaikutuksesta ja nyt vuonna 2018 suurimmalla osalla yrityksistä on vähintään yksi tai useampi sosiaalisen median kanava käytössään. On tutkittu, että niin sanottu ”puskaradio” eli suusta suuhun markkinointi on markkinoinnin kulmakivi ja esimerkiksi ostopäätöksiä tehdessä tutut henkilöt ovat luotetuimpia suosittelijoita. Sosiaalinen media onkin täynnä kommentteja ja mielipiteitä, jotka nimenomaan auttavat kuluttajia tekemään päätöksiä suuntaan tai toiseen ja on erityisen tärkeää osata käyttää sosiaalista mediaa oikein hyödykseen.

Esimerkiksi Facebookin kautta on helppo ja nopea viestiä yrityksen ajankohtaisista uutisista sekä tapahtumista Facebookin ”seinällä” jolloin seuraajat näkevät julkaisut reaaliajassa. On myös tärkeää linkittää esimerkiksi blogi Facebook tiliin, jossa voi aina jakaa uusimmat kirjoitukset. Twitterissä voi ”twiitata” ajankohtaisia asioita sekä herättää keskustelua samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kesken. Instagram toimii loistavasti varsinkin vaikuttajamarkkinoinnissa ja on tärkeää, että sisältö on laadukasta ja Instagram tilin kuvat ovat linjassa toisiinsa, joka tekee profiilista yhtenäisen. Nykypäivänä bisnesmaailman sekä varsinkin työtekijöiden niin sanottu mekka on LinkedIn ja siellä pyörii paljon aiheita yritysmaailmasta.

LinkedIn

LinkedIn on 2002 vuonna keksitty Yhdysvaltalainen sosiaalisen median kanava. Se on siinä mielessä Facebookin kaltainen palvelu, että sinne luodaan oma profiili, joka keskittyy nimenomaan työelämään. Myös yritykselle on voi luoda LinkedIn profiilin, jossa kerrotaan yrityksen toiminnasta, jaetaan uutisia, julkaistaan mielenkiintoisia postauksia ja viestitään muista yritykselle tärkeistä aiheista. Henkilöprofiilin osalta LinkedIn toimii ikään kuin virtuaalisena ansioluettelona ja yleisesti LinkedInissä kirjautuneena olemalla voi muun muassa laajentaa verkostoa ja liittyä erilaisiin ryhmiin, jotka kiinnostavat ammatillisesti tai henkilökohtaisesti. Nykypäivänä LinkedIniä käytetään myös vahvasti työnhaussa ja sinne on kirjautuneena useita ”headhuntereita”, jotka etsivät uusia potentiaalisia työntekijöitä päivittäin.

Yrityksen profiilin kautta voi niin ikään verkostoitua sekä vahvistaa ja rakentaa brändi imagoa. Myös uusien yhteistyökumppanien sekä työntekijöiden etsiminen onnistuu vaivatta LinkedInin kautta ja lukuisat yhteydenotot ovat lähes varmasti taattuja. Facebookin tapaan LinkedInissä voi niin ikään jakaa esimerkiksi yrityksen blogikirjoituksia sekä muita ajankohtaisia uutisia sekä mielenkiintoisia yritykseen liittyviä aiheita. Nykypäivänä LinkedIn postauksiin linkkaaminen ja kommentoiminen on hyvinkin suosittua ja sitä kautta voi helposti synnyttää mielenkiintoisia keskusteluja Twitterin tapaan. LinkedIn tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja käyttäjilleen maksuttomasta vaihtoehdosta niin sanottuihin Premiun vaihtoehtoihin, jotka ovat maksullisia käyttäjilleen. Premium vaihtoehdoissa on tarjontaa niin oman profiilin lisänäkyvyydelle, työnhaulle, uusien työntekijöiden etsimiselle sekä myynnin vauhdittamiselle. Useat yritykset tarjoavat työntekijöilleen kyseisiä paranneltuja versioita työntekijöiden työtehtävistä riippuen. LinkedInillä on tällä hetkellä 546 miljoonaa käyttäjää ja niistä noin 150 miljoonaa on Yhdysvalloissa. On tutkittu, että LinkedIn kasvattaa suosiotaan vuosittain, vaikka sillä on myös kilpailijoita eri kielialueilla. Muun muassa saksankielisissä maissa palvelu Xing on suosittu ja ranskankielisillä alueilla markkinaa hallitsee palvelu nimeltään Viadeo.

LinkedIn

Rikas sisältö ja kohderyhmän tuntemus vaikuttavat

Kuten kaikessa muussakin markkinoinnissa kohderyhmätuntemus sekä laadukas ja merkityksellinen sisältö kantaa paljon painoarvoa. On myös asiakkaiden kannalta erityisen tärkeää tarjota helppo ja yksinkertainen tapa välittää palautetta. Vaikka yrityksen tarjoamissa palveluissa menisikin jokin mönkään mutta palautteen antaminen on helppoa sekä tehokasta ja yritykseltä saatu vastaus on linjassa palautteeseen, niin asia saattaa olla hyvinkin pelastettavissa. Kohderyhmän perinpohjaisen tuntemuksen seurauksena viestintä on helpompaa ja kohtaa kohderyhmän odotukset. Merkityksellisten sisältöjen osalta on tärkeää ajatella, että mitä itse kohderyhmän edustajana odottaisi saavansa. Nykyään helppolukuisuus ja mielenkiintoinen sisältö ja laadukkaat kuvat sekä videot ovat sosiaalisen median markkinoinnin a ja o.

Comments are closed.