TEKOÄLY JA MARKKINOINTI SOSIAALISESSA MEDIASSA

Kuka olisi arvannut 1950-luvulla, kun Alan Turing teki tutkimustyötä koneälyn ja tietokoneiden parissa, että tänä päivänä pohtisimme tämän tekoälyksi nimetyn vallankumouksellisen keksinnön monimutkaisuutta? Ajatteliko Turing, että monimutkaisten lukujen laskeminen muuttuisi helpommaksi, jos kone osaisi ajatella itse, vai uskoiko hän tosiaan, että kaksi konetta voisi keskustella keskenään?

Tekoäly on kulkenut pitkän tien siitä, kun se on mainittu ensimmäisen kerran vuonna 1955. Tulevaisuudessa tekoäly tulee hallitsemaan ihmiskuntaa. Ihmiset ovat luoneen tämän teknologian, joka tulee lähitulevaisuudessa ottamaan meidän valtaansa oman riippuvuutemme takia siitä kaikilla elämänalueilla. Tässä artikkelissa tarkastellaan tekoälyn vaikutusta sosiaalisen median maailmassa.

Sosiaalisen median alustoilla on valtavat lähes 2,8 miljardia käyttäjää, ja sosiaalisessa mediassa liikkuu valtava määrä käyttäjien dataa. Kun sosiaalisen median teknologinen kehitys jatkuu alati kasvavaa vauhtia, nämä datamäärät tulevat vain kasvamaan hälyttävää tahtia. Tekoäly ottaa markkinoinnissa taakan pois perinteisten markkinoijien hartioilta ja antaa niiden keskittyä enemmän dataperustaisiin strategioihin.

Tekoäly personoi markkinoinnin

Markkinoinnista tulee inhimillisempää tekoälyn myötä, kun datan perusteella toimivat markkinoijat voivat tutkia uusia markkinoinnin ulottuvuuksia. Sosiaalisen median markkinoijat voivat käyttää hyödykseen tekoälyn perustason periaatteita ymmärtääkseen ihmisen psykologiaa ja sen vaikutuksia reaalimaailman skenaarioissa.

Kun sosiaalisen median markkinoinnin automatisointi hyödyntää tekoälyä, se auttaa ymmärtämään ja seuraamaan useita käyttäjien käytösmalleja, kuten netissä kulutettua aikaa, eniten käytettyjä sosiaalisen median alustoja, sosiaalisen median käyttötarkoituksia, kulutetun sisällön muotoa sekä eniten näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa saavia tuotteita ja brändejä. Kun markkinoijat saavat riittävästä tietoa näistä näkökulmista, he voivat yhdistää ne aiempien markkinointikampanjoiden dataan ja rakentaa sen jälkeen hyperpersonoituja markkinointiviestejä, jotka tuovat varmasti tulosta.

Tekoäly personoi markkinoinnin

Vuonna 2018 Facebook hankki Bloomsburyn tekoälyn parantaakseen luonnollisen kielen käsittelyprosessejaan, että yritys voisi paremmin taistella valeuutisia vastaan ja käsitellä sopimattomaan sisältöön liittyviä ongelmia. Vuonna 2017 Facebook osti Ozlon, joka on tekoälyyn perustuva startup, jonka väitetään olevan reaaliaikaa käsittelevä tietopankki. Tämä on tarkoitus integroida Facebookin pikaviestimeen sen astuessa virtuaalisten avustajien maailmaan. Ozlon on tarkoitus vastata käyttäjien kysymyksiin aina elokuvista ravintoloihin ja niin edelleen.

Algoritmit suosittelevat sisältöä

LinkedIn hyödyntää tekoälyä auttaakseen käyttäjiään parantamaan profiilejaan ja hienosäätämään työkokemuksiaan toimialan ehdotusten mukaisesti. Se myös auttaa rekrytoijia etsimään sopivimman ehdokkaan työkuvausta varten hänen työllisyysjaksojensa keston perusteella.

Vuonna 2016 Twitter osti Magic Pony Technology -yrityksen lisätäkseen tekoälytehoa Cortexiin, jonka tarkoitus on rakentaa maailman kehittynein tekoälyalusta, joka käyttää maailman kehittyneimpiä tekoälyalgoritmeja vaivattomasti kaikkein vaativimmassa datan käsittelyssä. Twitter käyttää tekoälyä esittääkseen käyttäjän aikajanalla kaikkein hyödyllisimmät twiitit perustuen hänen aiempaan toimintaansa sellaisten twiittien osalta, joiden perusteella hän on toiminut, joihin hän on vastannut ja uudelleentwiitannut sekä twiiteissä käytetyn kielen perusteella.

Käyttäytymisesi internetissä vaikuttaa sinulle tarjottaviin mainoksiin. Jos luet paljon matkailublogeja tai haet tietoa lämpötilasta Espanjassa ja lentolippujen hinnoista Malagaan, saatat törmätä pian hotellimainokseen uutisvirrassasi. Jos taas tykkäät katsella kasinopeliaiheisia videoita tai pyöräyttää kuulaa nettipeleissä, sinulle tarjotaan luultavasti pelaamiseen liittyviä mainoksia. Sama toistuu urheilutuotteiden, autotarvikkeiden ja kaiken muun kohdalla.

Tekoälyn hyödyt sosiaalisen median markkinoijille

Eräs tekoälyn hyöty markkinoijille on tekoälyavusteinen sisällöntuotanto. Tekoälytyökalut tutkivat millaista sisältöä brändi julkaisee, kuinka kohdeyleisö reagoi sisältöön ja ehdottaa millaista sisältöä kannattaa luoda ja mitä sisältöä tulee optimoida. Tämä auttaa määrittelemään ostokäyttäytymistä, käyttäjän jokapäiväisen ympäristön sekä heidän ostopäätöstensä täsmälliset vaikuttimet. Monet tiedotusvälineet, kuten The Washington Post, Reuters, BBC, USA Today, CBS ja The New York Times käyttävät jo tekoälyä sisällön luomiseksi.

Tekoälyn hyödyt sosiaalisen median markkinoijille

Tekoäly mahdollistaa myös ympärivuorokautisen läsnäolon. Sosiaalisen median sivustojen jatkuva hallinnointi on todella työlästä. Mutta tekoälyyn perustuvien chattibottien avulla brändit pystyvät sekä hallinnoimaan läsnäoloaan netissä että myös vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin tai viesteihin kellon ympäri räätälöidyillä vastauksilla mahdollisimman inhimillisellä tavalla.

Tekoälyllä toimivat chattibotit kykenevät vastaamaan avoimiin kysymyksiin. Nämä botit käyttävät luonnollisen kielen käsittelyä ja koneoppimista löytääkseen oikean vastauksen. Älykkäästi keskustelevat chattibotit voivat myös vastata välittömästi niille esitettyihin ongelmiin.

Kilpailuttaminen Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä on numeropeliä. Tekoälyn avulla nämä alustat ovat kykeneviä analysoimaan sisällön muodon ja tyypin tehdäkseen tarjouksen, joka luo maksimimäärän toivottuja tuloksia.

Ottamalla tekoälyn käyttöön yritykset saavat reaaliaikaista ja toteuttamiskelpoista tietoa markkinointipanoksista, jotka ovat poikkeuksellisen tuottavia, minkä ansiosta he voivat kasvattaa markkinoinnin sijoituksen tuottoastetta ja keskittyä avainsanoihin, joilla on todella merkitystä, ilman että niiden tarvitsee palkata ylimääräisiä ihmisresursseja.

Parempaa kohdentamista

Tekoäly tarjoaa myös parempaa asiakasyleisön kohdentamista. Kohdeyleisö on useiden eri sosiaalisen median alustojen maksettujen mainoskampanjoiden Graalin malja. Koska kaikki yleisön toiminnot jäävät talteen nettiin, markkinoijat voivat hyödyntää tekoälyn teknologiaa yhdistääkseen kaiken yleisödatan ja muuntaakseen sen merkittäväksi tiedoksi yleisöstä, kuten sosiaalisen median käytöstä, nettikäyttäytymisestä ja säännöllisistä ostomalleista.

Sosiaalisen median markkinoijat voivat käyttää tekoälyn tehoa laajentaakseen kampanjoitaan yli lineaarisen segmentaation tavoittaakseen kohdeyksilöitä, jotka vastaavat aiempaa kohdeyleisöä. Näin he voivat tunnistaa oikean kohdeyleisön aiemman käytöksen ja kehittyneiden mallien avulla, mikä kasvattaa markkinoinnin relevanssia johtaen parempaan tavoitettavuuteen ja korkeampaan sijoitetun pääoman tuottoasteeseen.

Tekoäly sosiaalisessa mediassa muuttuu koko ajan yleisemmäksi jokapäiväisessä käytössä, huomaisitpa sitä tai et. Monet sosiaalisia verkostoja ylläpitävät sivustot ovat ostaneet pienempiä tekoäly-yrityksiä parantaakseen toiminnallisuuttaan ja vetovoimaansa käyttäjiä kohtaan.

Esimerkiksi LinkedIn on investoinut Brightiin, yritykseen jonka avulla sivusto voi tarjota paremmin sopivia kandidaatteja niin työnantajille kuin työnhakijoillekin. Se ottaa huomioon käyttäjän palkkaamismallit, työkokemuksen ja yhteneväisyydet työkuvauksissa.

Vaikka tekoäly sosiaalisessa mediassa kehittyy jatkuvasti, kestää vielä jonkun aikaa korvata ihmisyhteydet, joita vaaditaan vahvan yhteyden muodostamiseen brändien ja asiakkaiden välille. Tekoälytyökalut kehittyvät jatkuvasti, mutta on yhä sosiaalisen median markkinoijien vastuulla tehdä tarvittavat toimet asiakassuhteiden ja -uskollisuuden luomiseksi henkilökohtaisen osallistumisen kautta.

Comments are closed.