Tietoturvallisuus ja yksityisyys somessa

Sosiaalinen media on tullut ryminällä kaiken kansan tietoisuuteen, ja se on tullut varmasti jäädäkseen. Varsinkin nuoret ihmiset ovat suorastaan koukussa someen, ja leikillisesti sanoen tuntuu, että he ovat kasvaneet kiinni älypuhelimiinsa. Sosiaalinen media on niin kuin moni muu asia; sillä on hyvät ja huonot puolensa. Hyvää on se, että sillä voi pitää yhteyttä sellaisiin läheisiin, jotka ovat kaukana, vaikka toisella puolella maapalloa. Tuoreena isoäitinä tiedän, kuinka mukavaa on saada uusia kuvia lapsenlapsesta nähtäväkseen!

Yksinäiselle ihmiselle sosiaalinen media saattaa olla henkireikä; siellä voi kertoa mielipiteitään ja keskustella samanhenkisten ystävien kanssa. Mutta mitä vaaroja voi somessa olla? Tietoturvallisuus ja yksityisyys ovat asioita, joiden ehdottomasti pitäisi toteutua, kun ollaan sosiaalisessa mediassa, mutta onko aina näin? Ja mitä voi tehdä asian edistämiseksi? Tarkastellaanpa aihetta hieman.

Riskejä sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median toimintaperiaatteen luonteesta johtuu, että tietoturvauhat ilmenevät eri tavalla kuin perinteisessä mediassa: somessa uhat korostuvat etupäässä yhteisöpalveluissa. Ne voivat perustua käyttäjän omaan toimintaan, tai esimerkiksi rikollisten tai ääriryhmien ammattimaiseen, suunniteltuun toimintaan. Rikolliset voivat hakea taloudellista hyötyä somen palveluita hyödyntämällä levittäen haittaohjelmia, jotka mahdollistavat esimerkiksi tietokoneen etähallinnan. Erityisen vaarallista on, jos torjuntajärjestelmät eivät tunnista hyökkäystä. Eräs merkittävä somen tietoturvauhkakuva on se, että muu kuin julkinen tietoaineisto paljastuu tai joutuu vääriin käsiin.

salaiset tiedot

Tämä voi aiheutua siitä, että käyttäjä jakaa palveluun vahingossa salaisia tietoaineistoja, tai vaikka yksittäinen viesti ei muodostaisi uhkaa, voidaan aineistoa ja viestejä kerätä yhteen eri palveluista tai ajanjaksoilta, ja tiedot ovat menetetty. Esimerkkinä jotkin sotilasoperaatiot ovat vaarantuneet, koska joukot ovat kirjoittaneet blogeja kriisialueelta, ja näin tiedot ovat vuotaneet eteenpäin. Myöskin käyttäjätunnuksia voidaan varastaa, ja samoin identiteettejä. Tietojen kalastelu organisaatioiden henkilöstöltä on eräs salakavala keino yrittää saada somen käyttäjä paljastamaan tietoja itsestään tai työnantajastaan. Teknisiä uhkia tietoturvallisuudelle ovat myös haittaohjelmat, sovellushaavoittuvuudet ja roskapostit, joilla esimerkiksi yritetään huijata rahaa.

Yksityisyyden suoja on myös kovilla, kun käytetään sosiaalista mediaa. Monesti yksityisyyteen liittyvät asiat tulevat esiin vasta kun on liian myöhäistä tehdä mitään. Vaikka käyttäjä ajattelee olevansa turvassa laittamalla päälle kaikki mahdolliset suojaa koskevat asetukset, ei ole takeita, etteikö joku muu hänen verkostossaan voisi aiheuttaa tahattomastikin omien tietojen leviämisen. Erityisesti valokuvat paljastavat usein enemmän kuin haluaisimme: niitä “tägätään”, taustalla voi näkyä talon numeroita, autojen rekisteritunnuksia tai muita yksityiskohtia, jotka yhdistettynä paikkatietoon voivat paljastaa yllättävänkin paljon käyttäjästä. Mutta mitä nyt sitten tehdä, jotta tietosuoja pysyisi mahdollisimman hyvänä?

Miten suojautua?

Tavallisen käyttäjän tietoturvallisuuteen liittyvät tilanteet koskevat usein henkilötietoja, joiden ei haluta leviävän netissä. Verkkoidentiteettiin voidaan laskea kuuluvaksi käyttäjätunnukset, nimet tai nimimerkit, kuvat ja videot, sekä myös esimerkiksi selaushistoria, verkostoihin kuuluminen ja aktiivisuus. Käyttäjästä jää aina digitaalinen sormenjälki verkkoon. Kannattaa siis sen lisäksi että teknisesti laittaa päälle kaikki mahdolliset asetukset, jotka suojaavat yksityisyyttä ja tietoturvaa, myös tarkasti miettiä mitä tietoja itsestään haluaa yleensäkään jakaa sosiaalisessa mediassa.

Tarkista aina palvelun käyttöehdoista, miten yksityisyytesi on suojattu, muuta tarvittaessa oletusasetuksia, älä käytä samaa salasanaa eri palveluissa ja harkitse tarkkaan ennen kuin osallistut mihinkään kilpailuihin tai kampanjoihin somessa. Jokainen on vastuussa omasta tietosuojastaan ja yksityisyydestään, mutta myös muiden käyttäjien tietoturvaa ja yksityisyyttä tulee kunnioittaa ja suojella. Sanomattakin lienee selvää, ettei esimerkiksi PIN-koodeja, salasanoja, pankkitietoja, henkilötunnusta tai luottokortin numeroa pidä julkaista verkossa; myös jopa syntymäajan, puhelinnumeron tai yksityisten valokuvien julkaisua ei suositella. Harkitse siis erittäin tarkkaan, ennen kuin painat “lähetä” tai “julkaise” -nappia; julkaistua on paha saada julkaisemattomaksi.

Comments are closed.